HELP 
Accountancy dashboard
  Menu - Financieel - Accountancy dashboard

Toepassingen
  • Het accountancy dashboard toont informatie over de administraties die voor u toegankelijk zijn.
  • In het accountancy dashboard ziet u in welke administraties nog werkzaamheden moeten worden uitgevoerd.
  • U kunt inzoomen op een administratie en in detail bekijken wat er nog gedaan moet worden en wat al klaar is.
  • Met behulp van "afdelingen" kan in het accountancy dashboard een selectie van de administraties worden weergegeven.
  • Het accountancy dashboard kan zo ingesteld worden dat alleen uw werkzaamheden in de administraties getoond worden.
  • Met behulp van het accountancy dashboard kunt u dezelfde werkzaamheden in verschillende administraties achter elkaar uitvoeren. Eerst de inkoopfacturen verwerken, daarna de verkoopfacturen, vervolgens de activa en tot slot de BTW/ICP.
  • Administratietoegang
    In het accountancy dashboard worden alleen de administraties weergegeven waar de gebruiker toegang toe heeft
    De toegang tot administraties wordt ingesteld in [Gebruikersbeheer - Administratietoegang]
  • Administratie statussen opnieuw bepalen
    Het Accountancy dashboard maakt gebruik van diverse gegevens die per administratie worden verzameld en weergegeven. Als het accountancy dashboard niet de actuele situatie in de administraties weergeeft kunt u de betreffende gegevens resetten met de systeembeheer optie "Administratie statussen opnieuw bepalen".

Gebruikersrechten Accountancy dashboard
  • Overzicht van de gebruikersrechten voor het Accountancy dashboard
    • Toegang tot het Accountancy dashboard
      [Gebruikersbeheer - Menurechten - Programma's - Accountancy dashboard]
      Deze optie schakelt de toegang tot het Accountancy dashboard in of uit.
    • Betalingen uitschrijven toestaan
      [Gebruikersbeheer - Menurechten - Opties - Accountancy dashboard]
      Deze optie geeft de gebruiker ...
    • Aanpassen indelingen en kolom tonen toestaan
      [Gebruikersbeheer - Menurechten - Opties - Accountancy dashboard]
      Deze optie geeft de gebruiker toegang tot het maken van nieuwe indelingen in het accountancy dashboard.

Scherm Accountancy Dashboard
Knoppenbalk
  • [Importeren Nmbrs]
    Klik op Importeren Nmbrs] om van de voor u toegankelijke administraties met een actieve Nmbrs koppeling de loonjournaalposten te importeren en te verwerken.
    Zie de pagina Nmbrs importeren voor meer informatie.
  • [Verversen]
    Gebruik de knop [Verversen] om de gegevens voor het Accountancy dashboard opnieuw op te halen uit de administratie, bijvoorbeeld als recente wijzigingen in eenvan de administraties nog niet worden weergegeven in het dashboard.
    • Wat is het verschil tussen [Verversen] en Administratie statussen opnieuw bepalen?
      Verversen = De meest recente tellingen op scherm tonen
      Statussen = Administraties analyseren en alle tellingen voor het Accountancy dashboard opnieuw opbouwen (deze actie is belastend voor het systeem en moet bij voorkeur in de rustige uren op de server uitgevoerd worden).
  • [Kolom tonen]
    Deze optie is beschikbaar als u hiervoor gebruikersrechten heeft
    Met Kolom tonen bepaalt u welke kolommen in het accountancy dashboard worden weergegeven.
  • [Sluiten]
    Klik op [Sluiten] om het accountancy dashboard af te sluiten. KING Finance wordt niet afgesloten. De laatst geopende administratie zal worden weergegeven.
Keuze, selectie en Export
  • Afdeling selectie
    Alleen afdelingen met administraties waar de ingelogde gebruiker toegang toe heeft worden getoond
    De administraties in het Accountancy dashboard kunnen ingedeeld worden per afdeling. Dat maakt een snelle selectie van een deel van de administraties mogelijk. Selecteer de afdeling waarvan u de administraties wilt zien in het Accountancy dashboard.
    • Administraties indelen bij afdelingen
      In dit dialoogvenster worden de administraties getoond waar de ingelogde gebruiker toegangsrechten voor heeft.
      Klik op het icoon om het dialoogvenster Afdelingen te tonen.
      • Toon de administraties van een afdeling door in de keuzelijst de afdeling te kiezen.
      • Klik op het + icoon om een afdeling toe te voegen.
      • Klik in de kolom Afdeling op "Geen afdeling" om de administratie aan een afdeling toe te wijzen. Herhaal dit voor de verschillende administraties die aan dezelfde afdeling moeten worden toegekend.
      • Klik in de kolom Afdeling op de naam van een afdeling om de administratie aan een andere afdeling toe te wijzen. Herhaal dit voor de verschillende administraties die aan dezelfde afdeling moeten worden toegekend.
      • Gebruik het zoekvenster om naar een specifieke administratie te zoeken.
      • Klik op [Opslaan] om de wijzigingen in dit dialoogvenster te bewaren.
    • Eén administratie aan een afdeling koppelen
      Klik in het Accountancy dashboard op het pijltje vooraan de administratie regel.
      Ga naar tabblad Instellingen.
      Kies bij het veld Afdeling de afdeling waar de administratie aan gekoppeld moet worden.
      Klik op [OK]
    • Tabel Afdeling
      Afdelingen kunnen ook beheerd worden vanuit [menu - Beheer - Tabellen - tabel Afdeling]. Als wijzigingen in de tabel Afdeling niet direct getoond worden kunt u uitloggen en weer inloggen om de gegevens van de afdelingen in het Accountancy Dashboard te verversen.
  • [Opschonen alle selecties]
    Druk op de knop [Opschonen alle selecties] om het Accountancy dashboard te resetten naar de beginstand. Alle administraties worden getoond in de lijst en de indeling van het scherm is de standaard instelling Inboeken.
  • Indeling keuze
    Het Accountancy dashboard kent verschillende standaard indelingen. Daarnaast kunnen eigen indelingen aan het dashboard worden toegevoegd.

    Standaard indelingen
    • Inboeken
      De indeling Inboeken is geoptimaliseerd voor de invoerend medewerker. Je ziet per administratie of er Factuur2KING 3.0 Inkoop/Verkoop facturen staan te wachten, of er bankafschriften verwerkt moeten worden, of er tussenrekeningen nog niet glad lopen, of er activa te verwerken zijn, of er loonjournaalposten geboekt zijn en of er BTW/ICP actie ondernomen moet worden.
    • Review
      De indeling Review is geoptimaliseerd voor de controleur van de administratie.
    • BTW/ICP
      De indeling BTW/ICP toont de kolommen die van belang zijn voor de controle op BTW aangiftes en ICP opgaves. Door ook het tijdvak weer te geven is direct inzichtelijk welke administratie(s) als eerste op BTW/ICP nagekeken moeten worden.
    • Jaarwerk
      De indeling Jaarwerk toont de kolommen Kamer van Koophandel en "Afgesloten voor". Daarin wordt weergegeven of de KvK rapportage is ingediend en of de administratie is afgesloten voor niet-accountants en accountants.
    Eigen indelingen
    • Een eigen indeling kan gemaakt worden met behulp van Kolom tonen. Als een eigen indeling is bewaard met de knop [Nieuwe indeling] wordt de indeling in de lijst weergegeven.
    • [Nieuwe indeling]
      Deze optie is beschikbaar als u hiervoor gebruikersrechten heeft
      Klik op [Nieuwe indeling] om de huidige kolom indeling van het Accountancy dashboard op te slaan onder een nieuwe naam.
    • [Verwijder indeling]
      Deze optie is beschikbaar als u hiervoor gebruikersrechten heeft
      Klik op [Verwijder indeling] om de huidige kolom indeling te verwijderen uit de lijst met indelingen. De standaard indelingen kunnen niet verwijderd worden. Er volgt eerst een melding of u zeker weet dat de indeling verwijderd moet worden.
    Export
    • [Export]
      Met de knop 'Export' worden gegevens vanuit het accountancy dashboard direct naar Excel geëxporteerd. Alle gegevens die je, middels een filter, op dat moment in het dashboard bekijkt worden in de export opgenomen. Zo kun je, bijvoorbeeld op vaste (evaluatie) momenten, een export draaien om te zien wat de situatie binnen een bepaalde afdeling was. In Excel kun je verder extra filters en selecties op de gegevens toepassen.
Werken met de lijst van administraties
  • Zoeken
    Zodra u begint met het invoeren van uw zoekterm wordt de lijst met administraties aangepast. Alleen administratie regels waarin de zoekterm voorkomt worden getoond.
    Maak het zoekveld leeg om de volledige lijst van administraties weer te tonen.
  • Openen in het dashboard
    Klik op het pijltje vooraan de administratieregel om de administratie in het Accountancy dashboard te openen. Zie voor uitleg over de mogelijkheden en functionaliteit hieronder bij "Een administratie openen in het dashboard."
    • Administratie sluiten in het dashboard
      Klik nogmaals op het pijltje voor aan de administratieregel om de administratie in het dashboard te sluiten. Door een andere administratie direct te openen wordt de huidige geopende administratie ook gesloten.
  • Nummer
    Klik op het administratienummer om de administratie direct te openen. Het Accountancy dashboard wordt dan gesloten.
  • Naam
    De naam van de administratie wordt weergegeven om gemakkelijk de administratie van uw keuze te kunnen bepalen.
  • Kolommen
    Het Accountancy dashboard biedt een verscheidenheid aan kolommen om de lijst met administraties te controleren, in te delen of een selectie van de lijst weer te geven.
    • Werken met kolommen in het accountancy dashboard
      * Klik op de kolomkop om de volgorde van de lijst met administraties op de gekozen kolom in te stellen.
      * Sommige kolomkoppen hebben een keuzemenu. Deze worden hieronder per kolomkop toegelicht.
      * De kolomkop verandert van kleur als de kolomkop gebruikt is om een selectie te maken van de lijst van administraties. Klik nogmaals op de kolomkop om de selectie op die kolom uit te schakelen of aan te passen. De filters van het Accountancy dashboard blijven bewaard. De laatst gebruikte filter(s) worden automatisch toegepast bij terugkeer naar het Accountancy dashboard.
      * Klik op de knop [Opschonen alle selecties] om terug te keren naar het accountancy dashboard zonder selecties.
Beschrijving per kolom
  • Categorie: Algemeen - Kolommen
    Gebruik de selecties van de categorie Algemeen om alleen die administraties weer te geven waarin werkzaamheden moeten plaatsvinden.
    • Klant af
      Of de administratie behoort tot een onderneming die geen klant meer is kunt u aangeven op tabblad Algemeen van de administratie in het Accountancy dashboard of in het programma iMUIS - Systeembeheer.
    • Profieladministratie
      Deze kolom is alleen ingevuld als de administratie een abonnee administratie van een profieladministratie is
      In de kolom Profieladministratie wordt het administratienummer van de profieladministratie weergegeven. Wijzigingen in de stamgegevens van die profieladministratie worden automatisch doorgegeven aan de abonnee administratie.
    • BTW-nummer - Omzetbelastingnummer - Rechtsvorm
      Deze gegevens zijn eerder per administratie vastgelegd in de tabel Basis Algemeen
      In deze kolommen worden de btw gegevens van de administratie getoond. Klik op de kolomkoppen om de lijst met administraties te sorteren op btw-nummer, omzetbelastingnummer of rechtsvorm. Als een omzetbelastingnummer niet van toepassing is voor een administratie dan is het veld omzetbelastingnummer hier ook leeg.
    • Wie boekt?
      Voor een administratie kan worden ingesteld of de accountant (administratiekantoor) of de klant de boekingen invoert in de administratie. Nadat de administraties hierop ingesteld zijn kan in het accountancy dashboard een selectie gemaakt worden op "Wie boekt?"
      • Wie boekt selectie
        Klik op de kolomkop "Wie boekt?" om een Keuzemenu te tonen:
        * Alles = Toon alle administraties
        * Accountant = Toon administraties waarvoor [Wie boekt=accountant] is ingesteld.
        * Klant = Toon administraties waarvoor [Wie boekt=klant] is ingesteld.
        * Niet ingesteld = Toon administraties waarvoor Wie boekt? niet is ingesteld.
      • Instellen "Wie boekt?" per administratie
        Accountancy dashboard - Klik op [>]- tabblad Instellingen - Wie boekt?
    • Boeker - BTW - Fiscaal - Juridisch - Lonen - HRM - Cloud-facturen - Balans maken - Balans review
      In deze kolommen kan de gebruikersnaam ingevuld zijn van de gebruiker die verantwoordelijk is voor de betreffende taak in de administratie.
      • Instellen verantwoordelijke gebruiker per taak
        Accountancy dashboard - Klik op [>]- tabblad Instellingen - > Gebruikers verantwoordelijkheden
  • Categorie Kwaliteit
    • Kwaliteitsfactor
      In de kolom Kwaliteitsfactor staat een rapportcijfer voor de kwaliteit van de automatisering van de administratie. Klik op het rapportcijfer om de details van de kwaliteitsfactor te raadplegen.
  • Categorie UBL Inkoop - Kolommen
    In de kolommen van UBL Inkoop wordt weergegeven hoeveel inkoopfacturen per tabblad en in totaal in bewerking zijn in het programma Factuur2KING 3.0 Inkoopfacturen.
    [Actie = klik op de kolomkop om alleen administraties met een aantal in de geselecteerde kolom weer te geven.]
    • Start
      De datum waarop Factuur2KING 3.0 Inkoop geactiveerd is.
      Klik op de kolomkop "Start" om alleen de administraties waarin met Factuur2KING 3.0 Inkoop gewerkt wordt weer te geven.
    • Splitsen
      Het aantal Factuur2KING 3.0 inkoopfacturen op het tabblad Splitsen.
      Klik op het aantal om het programma Factuur2KING 3.0 inkoopfacturen in de geselecteerde administratie te starten. Toets [F8] in Factuur2KING 3.0 om terug te keren naar het Accountancy Dashboard.
    • Fiatteren
      Het aantal te fiatteren Factuur2KING 3.0 inkoopfacturen.
      Klik op het aantal om het programma Factuur2KING 3.0 inkoopfacturen in de geselecteerde administratie te starten. Toets [F8] in Factuur2KING 3.0 om terug te keren naar het Accountancy Dashboard.
    • Aanvullen
      Het aantal aan te vullen Factuur2KING 3.0 inkoopfacturen.
      Klik op het aantal om het programma Factuur2KING 3.0 inkoopfacturen in de geselecteerde administratie te starten. Toets [F8] in Factuur2KING 3.0 om terug te keren naar het Accountancy Dashboard.
    • Verwerken
      Het aantal te verwerken Factuur2KING 3.0 inkoopfacturen
      Klik op het aantal om het programma Factuur2KING 3.0 inkoopfacturen in de geselecteerde administratie te starten. Toets [F8] in Factuur2KING 3.0 om terug te keren naar het Accountancy Dashboard.
    • Totaal
      Het totaal aantal Factuur2KING 3.0 inkoopfacturen in de verschillende Factuur2KING 3.0 tabbladen.
      Klik op het aantal om het programma Factuur2KING 3.0 inkoopfacturen in de geselecteerde administratie te starten. Toets [F8] in Factuur2KING 3.0 om terug te keren naar het Accountancy Dashboard.
  • Categorie UBL Verkoop - Kolommen
    In de kolommen van UBL Verkoop wordt weergegeven hoeveel verkoopfacturen per tabblad en in totaal in bewerking zijn in het programma Factuur2KING 3.0 Verkoopfacturen.
    [Actie = klik op de kolomkop om alleen administraties met een aantal in de geselecteerde kolom weer te geven.]
    • Splitsen
      Het aantal Factuur2KING 3.0 verkoopfacturen op het tabblad Splitsen.
      Klik op het aantal om het programma Factuur2KING 3.0 verkoopfacturen in de geselecteerde administratie te starten. Toets [F8] in Factuur2KING 3.0 om terug te keren naar het Accountancy Dashboard.
    • Fiatteren
      Het aantal te fiatteren Factuur2KING 3.0 verkoopfacturen.
      Klik op het aantal om het programma Factuur2KING 3.0 verkoopfacturen in de geselecteerde administratie te starten. Toets [F8] in Factuur2KING 3.0 om terug te keren naar het Accountancy Dashboard.
    • Aanvullen
      Het aantal aan te vullen Factuur2KING 3.0 verkoopfacturen.
      Klik op het aantal om het programma Factuur2KING 3.0 verkoopfacturen in de geselecteerde administratie te starten. Toets [F8] in Factuur2KING 3.0 om terug te keren naar het Accountancy Dashboard.
    • Verwerken
      Het aantal te verwerken Factuur2KING 3.0 verkoopfacturen.
      Klik op het aantal om het programma Factuur2KING 3.0 verkoopfacturen in de geselecteerde administratie te starten. Toets [F8] in Factuur2KING 3.0 om terug te keren naar het Accountancy Dashboard.
    • Totaal
      Het totaal aantal Factuur2KING 3.0 verkoopfacturen in de verschillende Factuur2KING 3.0 tabbladen.
      Klik op het aantal om het programma Factuur2KING 3.0 verkoopfacturen in de geselecteerde administratie te starten. Toets [F8] in Factuur2KING 3.0 om terug te keren naar het Accountancy Dashboard.
  • Categorie Bankkoppeling - Kolommen
    In de kolommen van Bankkoppeling wordt weergegeven wat de status is van de ingelezen bankafschriften, hoeveel bankafschriftregels nog verwerkt moeten worden en hoeveel crediteur openstaande (te betalen) posten er zijn. De aantallen zijn totalen van de in de administratie gebruikte bankrekeningen.
    • Overzicht van bank/boekhoudkoppelingen
      Klik op de kolomkop Bankkoppeling om een overzicht te tonen van de bankkoppelingen per administratie. Bij Rabo boekhoudkoppelingen wordt ook aangegeven of het nog een oude of reeds een nieuwe boekhoudkoppeling bij de Rabo betreft.
      Lees hier meer over de nieuwe Rabo Boekhoudkoppeling per 1 juli 2022
    • Afschrift
      In de kolom Afschrift kan een datum en een kleurcode staan. De datum is de datum van het laatst ingelezen afschrift. Als er meerdere bankrekeningen in de administratie ingevoerd zijn wordt de datum weergegeven die hoort bij de bankrekening waar het langst geleden een afschrift is ingelezen. De kleur geeft aan of het laatste afschrift vandaag (groen), gisteren (oranje) of eerder (rood) is ingelezen.
      Klik op de datum om het tabblad Boekhoudkoppeling voor de geselecteerde administratie te openen. Op het tabblad Boekhoudkoppeling worden de bankrekeningen en hun status weergegeven.
      • Afschrift selectie
        Klik op de kolomkop Afschrift om een keuzemenu weer te geven.
        * Alles = Toon alle administraties
        * Met koppeling = Toon administraties met een actieve bankkoppeling.
        * Zonder koppeling = Toon administraties zonder bankkoppeling
        * Ook bijgewerkt =
        * Zonder afschriften = Toon administraties waarin geen te verwerken afschriften aanwezig zijn.
    • Verwerken
      Het aantal nog te verwerken bankafschriftregels wordt weergegeven. Dit is het totaal aantal te verwerken afschriftregels van de in de administratie gebruikte bankrekeningen. Zowel automatisch via de bankkoppeling ingelezen afschriften als handmatig ingelezen afschriften worden meegeteld.
      Klik op het aantal om het programma Afschriften inlezen in de betreffende administratie te starten. Toets [F8] in Afschriften inlezen om terug te keren naar het Accountancy Dashboard.
    • Aantal betalen
      Hier wordt het aantal crediteur openstaande posten, dat met het programma Betalingen uitschrijven betaald kan worden, weergegeven.
      Klik op het aantal om het tabblad Betalingen van het accountancy dashboard te openen. Op het tabblad Betalingen kunt u de te betalen posten controleren en van (een selectie van) de openstaande posten een betaalbestand maken voor de bank.
  • Categorie Financieel - Kolommen
    In de kolommen van Financieel wordt er gecontroleerd op niet gladlopende rekeningen en de gegevens van een aantal aanvullende modules van KING Finance, zoals Consolidatie en Budgetten, worden weergegeven.
    • Saldi
      In de kolom Saldi wordt "Aanwezig" vermeldt als er op tussenrekeningen een saldo staat.
      Klik op het woord "Aanwezig" om het tabblad Saldi van het accountancy dashboard te tonen.
      De bepaling voor het saldo veld in het accountancy Dashboard:
      1. Saldo op rekening splitsen
      2. Saldo op betalingen onderweg
      3. Saldo op incasso's onderweg
      4. Saldo op transitorische rekeningen
      5. Saldo op rekening courant rekeningen
      6. Saldo op afletter rekeningen
    • Laatste boeking
      De datum waarop de laatste boeking in de administratie is gemaakt wordt getoond.
      Klik op de kolomkop Laatste boeking om de lijst met administraties te sorteren op de Laatst gebruikte boekdatum.
    • Consolidatie
      Als de administratie een consolidatie administratie is wordt dat hier weergegeven.
    • Budgetten bijgewerkt
      In de kolom Budgetten bijgewerkt wordt het jaar en de periode weergegeven waarop voor het laatst de budgetten van de administratie zijn geactualiseerd.
      Klik op "Jaar - Periode" om het programma Budgetten invoeren te starten. In Budgetten invoeren kunnen de budgetten van de administratie gecontroleerd, aangepast en/of geactualiseerd worden.
    • Prognoses tot en met
      In de kolom Prognoses tot en met wordt het jaar en de periode weergegeven tot en met welke er prognoses voor de administratie zijn vastgelegd.
      NB Prognoses invoeren kan vooralsnog alleen in iMUIS op de server.
  • Categorie Kamer van Koophandel - Kolommen
    Met de kolommen van Kamer van Koophandel wordt weergegeven of en wanneer er voor het laatst een KvK rapportage bij de Kamer van Koophandel is ingediend.
    • Jaar
      Het jaar waarvan voor het laatst een Kvk rapportage is ingediend wordt weergegeven.
      Klik op de kolom kop om de lijst van administraties te sorteren op het jaar van indienen.
    • Ingediend
      In de kolom Ingediend wordt de status van de KvK rapportage van de administratie weergegeven.
  • Categorie Afgesloten voor - Kolommen
    Of een gebruiker wel/niet "accountant/controller" is wordt ingesteld bij "Eigenschappen" in Gebruikersbeheer
    Administraties kunnen worden afgesloten voor nieuwe invoer tot en met een bepaalde periode en jaar. Accountants kunnen de afsluiting ongedaan maken indien er toch nog in afgesloten periodes geboekt moet worden.
    • Niet accountants
      Periode en jaar tot en met welke de administratie is afgesloten voor niet-accountants worden hier getoond.
      Klik op de periode/jaar om het tabblad Instellingen van het accountancy dashboard te tonen. Daar kan de periode/jaar van afsluiten voor niet-accountants aangepast worden.
    • Accountants
      Periode en jaar tot en met welke de administratie is afgesloten voor accountants worden hier getoond.
      Klik op de periode/jaar om het tabblad Instellingen van het accountancy dashboard te tonen. Daar kan de periode/jaar van afsluiten voor accountants aangepast worden.
  • Categorie Activa-register - Kolommen
    De status van het Activa-register kan worden gecontroleerd met de kolommen van het Activa-register in het Accountancy dashboard. Bijvoorbeeld als klanten een boeking op een aanschafrekening van het activa-register hebben gemaakt moet het nieuwe activum in het Activa-register verder verwerkt worden..
    • Start
      De startdatum van het activa-register, zoals vastgelegd in de tabel Basis Activa, wordt hier getoond.
    • Verwerken
      Als er in de administratie activa te verwerken zijn (als er activa boekingen gemaakt kunnen worden) dan wordt hier de tekst "Verwerken" getoond.
      Klik op "Verwerken" om het programma Activa-register invoeren te openen. In Activa-register invoeren kunnen de activa van de administratie gecontroleerd en aangepast worden. De boekingen van de activa kunnen vervolgens verwerkt worden in de administratie..
    • Accorderen
      Nieuwe activa moeten eerst door de accountant geaccordeerd worden voordat er activa boekingen van verwerkt kunnen worden.
      In deze kolom wordt weergegeven of en zo ja hoeveel activa er geaccordeerd moeten worden.
      Klik op het aantal om het programma Activa-register invoeren te starten. In het programma Activa invoeren kan een accountant/controller de activa accorderen.
  • Categorie Lonen - Kolommen
    Raadpleeg of en wanneer de loonjournaalposten geboekt zijn in de kolom Lonen - Geboekt t/m.
    Dit veld wordt gevuld met de laatste datum waarop er een boeking is opgeslagen in een dagboek met [Soort = "Memoriaal lonen"].
    • Geboekt t/m
      De datum waarop de laatste keer de loonjournaalpost geboekt is in de administratie wordt weergegeven. Klik op de kolomkop om de lijst met administraties te sorteren op volgorde van laatst verwerkte loonjournaalpost.
  • Categorie Vaste journaalposten - Kolommen
    Raadpleeg of en wanneer de loonjournaalposten geboekt zijn in de kolom Vaste journaalposten - Geboekt t/m
    • Geboekt t/m
      De datum waarop de laatste keer de vaste journaalposten geboekt zijn in de administratie wordt weergegeven. Klik op de kolomkop om de lijst met administraties te sorteren op volgorde van laatst verwerkte vaste journaalposten.
  • Categorie BTW / ICP - Kolommen
    Gebruik de BTW/ICP kolommen om te controleren welke aangiftes / opgaves nog gemaakt en ingediend moeten worden.
    • BTW aangifte
      Klik op de link in de kolom BTW aangifte om het programma BTW aangifte te openen.
      • BTW aangifte selectie
        Let op: er mogen meerdere vinkjes gezet worden om een eigen selectie te maken.
        * Alles = Toon alle administraties
        * Maand = Toon administraties met de instelling "Aangifte per maand".
        * Kwartaal = Toon administraties met de instelling "Aangifte per kwartaal".
        * Jaar = Toon administraties met de instelling "Aangifte per jaar".
        * Extern = Toon administraties met de aangiftemethode "Extern"
        * Niet ingesteld = Toon administraties waarvan de aangiftemethode nog niet is ingesteld
        * Zonder BTW = Toon administraties waarin zonder BTW wordt gewerkt
        * Inclusief afgeronde aangiftes = Toon ook administratie met afgeronde aangiftes
    • BTW tijdvak
      De kolom Tijdvak geeft weer in welk tijdvak er voor het laatst een aangifte is gemaakt / ingestuurd.
    • ICP Opgave
      Klik op de link in de kolom ICP Opgave om het programma ICP opgave te openen.
      • ICP opgave selectie
        Let op: er mogen meerdere vinkjes gezet worden om een eigen selectie te maken.
        * Alles = Toon alle administraties
        * Maand = Toon administraties met de instelling "Opgave per maand".
        * Kwartaal = Toon administraties met de instelling "Opgave per kwartaal".
        * Jaar = Toon administraties met de instelling "Opgave per jaar".
        * Extern = Toon administraties met de aangiftemethode "Extern"
        * Niet ingesteld = Toon administraties waarvan de aangiftemethode nog niet is ingesteld
        * Zonder BTW = Toon administraties waarin zonder BTW wordt gewerkt
        * Inclusief afgeronde aangiftes = Toon ook administraties met afgeronde aangiftes
    • ICP Tijdvak
      De kolom Tijdvak geeft weer in welk tijdvak er voor het laatst een opgave is gemaakt / ingestuurd.
een administratie openen in het dashboard
  • Klik op het pijltje voor een administratie om de administratie te openen in de tabbladen van het Accountancy dashboard.
  • Voor alle tabbladen die in kolommen zijn ingedeeld geldt:
    Klik op een kolomkop om de gegevens te sorteren op volgorde van die kolom. De volgorde wordt automtisch bewaard en toegepast.
    Gebruik de pijltjes en pagina nummers onder het overzicht om te bladeren door de beschikbare gegevens.
  • Tabblad Algemeen
    Ter informatie worden op het tabblad Algemeen de NAW, KvK en BTW gegevens getoond van het bedrijf waarvoor de administratie wordt gevoerd.
    • Jaaraansluiting
      Het jaar van de laatste jaaraansluiting in de administratie wordt weergegeven.
    • Klant af
      De datum vanaf welke de eigenaar van de administratie geen klant meer is kan hier worden opgegeven. Na opslaan kan deze administratie snel gevonden worden door in het Accountancy dashboard - sectie Algemeen te klikken op de kolomkop Klant af.
  • Tabblad Toegangsrechten
    Op het tabblad Toegangsrechten worden de gebruikers met toegang tot de administratie getoond.
    • Gebruiker
      Doorstarten naar Gebruikersbeheer kan alleen als u gebruikersrechten voor het programma Gebruikersbeheer hebt
      Klik op een gebruiker om de gebruiker te openen in het programma Gebruikersbeheer.
    • Naam
      De naam van de gebruiker zoals vastgelegd in Gebruikersbeheer.
    • Telefoon
      Het telefoon nummer van de gebruiker zoals vastgelegd in Gebruikersbeheer.
    • E-mailadres
      Het e-mailadres van de gebruiker zoals vastgelegd in Gebruikersbeheer.
      Klik op het e-mailadres om een mail naar de gebruiker te versturen vanuit uw eigen e-mail programma
    • Accountant
      Ja - De gebruiker heeft accountant/controller rechten.
      Nee - De gebruiker heeft geen accountant/controller rechten.
    • Ingelogd
      Ja - De gebruiker is op dit moment ingelogd. De gebruiker kan in een andere administratie aan het werk zijn.
      Nee - De gebruiker is niet ingelogd.
    • Stuur bericht
      Klik op om de gebruiker een e-mail te sturen vanuit het Accountancy dashboard. Een eenvoudige tekst e-mail kan hiermee direct naar de geselecteerde gebruiker worden verstuurd.
  • Tabblad Kwaliteitsfactor
    Het tabblad Kwaliteitsfactor berekent een rapportcijfer dat aangeeft in hoeverre de administratie correct bijgewerkt is. Een laag cijfer betekent dat er nog veel werk in de administratie moet worden verricht voor deze geheel bij is. Een hoog cijfer betekent dat er weinig tot geen werk in deze administratie te doen is.
  • Tabblad Factuur2KING 3.0
    Op het tabblad Factuur2KING 3.0 word getoond of, en zo ja waar, er facturen in Factuur2KING 3.0 Inkoop en Factuur2KING 3.0 Verkoop in bewerking zijn. De aantallen facturen die op de tabbladen Fiatteren, Aanvullen en Verwerken staan worden getoond. De datum van de oudste factuur wordt ook weergegeven.
    Klik op een onderstreept aantal of de datum om door te starten naar het Factuur2KING 3.0 programma.
  • Tabblad Boekhoudkoppeling
    Het tabblad Boekhoudkoppeling toont de bankrekeningen van de administratie.
    Er wordt onder meer aangegeven of de bankrekeningen al een boekhoudkoppeling ingesteld hebben staan en hoeveel afschriftregels er nog verwerkt moeten worden.
    • Bankrekening
      Het IBAN nummer van de bankrekening.
    • Naam
      De naam van de bank waar de bankrekening toe behoort.
    • Boekhoudkoppeling
      Koppeling actief - Er is een bankkoppeling gemaakt en de koppeling is actief. Er worden dagelijks afschriften van de bank klaargezet en ingelezen.
      Koppeling nog niet actief - Met deze bankrekening is een bankkoppeling mogelijk, maar de bankkoppeling is nog niet gemaakt.
      Niet mogelijk bij deze bank - De bank van deze bankrekening biedt nog geen mogelijkheid tot een bankkoppeling.
    • Laatste afschrift ingelezen
      Hier wordt de datum waarop voor het laatst een afschrift is ingelezen weergegeven.
    • Nog te verwerken
      Het aantal nog te verwerken afschriftregels wordt weergegeven. Dit is het aantal regels dat op dit moment in Afschriften inlezen staat. De afschrift regels moeten wellicht nog worden aangevuld of gekoppeld aan de betreffende facturen en daarna worden verwerkt naar de financiële administratie.
    • Bijzonderheden
      In de kolom Bijzonderheden kan de status van de bankkoppeling worden weergegeven. Een melding wordt bijvoorbeeld getoond als nog niet alle afschriften zijn ingelezen en verwerkt.
  • Tabblad Betalingen
    Dit tabblad wordt getoond aan gebruikers met rechten tot het programma Betalingen uitschrijven
    Op dit tabblad is een eenvoudiger versie van Betalingen uitschrijven beschikbaar. Daarmee kunnen direct vanuit het Accountancy dashboard de betalingen van de administratie gedaan worden.
    U kunt geen gegevens wijzigen in de uit te schrijven regels. Wel houdt het programma automatisch rekening met eventueel te verwerken betalingskortingen.
    De volledige, uitgebreide versie van het programma Betalingen uitschrijven staat hier:
    [menu - Financieel - Bankieren - Betalingen uitschrijven].
    • Bankrekening
      Selecteer de bankrekening waarmee betaald gaat worden.
    • SEPA of NIET SEPA
      Kies of u betalingen voor SEPA landen gaat uitschrijven of dat u betalingen voor NIET SEPA landen gaat uitschrijven.
    • [Uitschrijven]
      Klik op de knop [Uitschrijven] om van de geselecteerde betalingen een bestand te maken dat aan de bank kan worden aangeboden. Het aantal geselecteerde posten wordt weergegeven in de knop.
    • Overzicht van te betalen openstaande posten
      Gebruik de pijltjes en pagina nummers onder het overzicht om te bladeren door de beschikbare gegevens.
      • Geselecteerd
        Selecteer de te betalen regels door een vinkje te zetten in de eerste kolom van het overzicht.
      • Crediteur, Crediteurnaam, Factuur, Kenmerk,
        De crediteur en factuurgegevens waaraan de openstaande post herkend kan worden
      • Vervalt
        De vervaldatum van de openstaande post wordt getoond met een kleurcode. Ga met de muispijl over een kleurcode om de legenda van de vervaldatum te raaplegen.
      • Verwerken
        Na selectie voor betaling wordt in de kolom Verwerken automatisch de datum getoond waarop de betaling bij de bank uitgevoerd gaat worden. Dit veld is leeg als de post niet geselecteerd is voor betaling.
      • Laatste betaling, Saldo, Te betalen
        De kolom Laatste betaling wordt alleen gevuld als de openstaande post in gedeeltes betaald wordt en dat al een keer gebeurd is.
        De kolom Saldo toont het bedrag dat open staat en betaald moet worden.
        De kolom Te Betalen wordt gevuld als de regel geselecteerd wordt voor betaling.
      • [Factuur in PDF]
        Klik op de knop [Factuur in PDF] om de factuur van de openstaande post te tonen als PDF bestand.
  • Tabblad BTW
    Het tabblad BTW toont een lijst van eerder gemaakte aangiftes. De aangiftes kunnen als PDF geraadpleegd worden. De instellingen van de BTW aangifte en het BTW aangifte programma kunnen vanaf dit tabblad gestart worden.
    • [Basisinstellingen]
      Druk op de knop [Basisinstellingen] om het scherm Basisinstellingen van de BTW aangifte in de administratie te openen.
    • [Start BTW aangifte]
      Druk op de kop [Start BTW aangifte] om het programma BTW aangifte te openen.
    • Overzicht van BTW aangiftes
      Gebruik de pijltjes en pagina nummers onder het overzicht om te bladeren door de beschikbare gegevens.
      • Jaar, Tijdvak, Belastingplichtige akkoord
        In dit overzicht van eerder ingediende BTW aangiftes worden het jaar en het tijdvak van de BTW aangifte en de datum/tijd waarop de belastingplichtige de aangifte akkoord gegeven heeft vermeld.
      • Bedrag, Betaald
        Rood - Het aan de Belastingdienst te betalen bedrag van de aangifte.
        Groen - Het van de Belastingdienst te ontvangen bedrag van de aangifte.
        In de kolom Betaald wordt de status van de betaling van de openstaande post van deze BTW aangifte vermeld.
      • [Aangifte in PDF]
        Druk op de knop [Aangifte in PDF] om de aangifte te openen als PDF bestand, opgemaakt in de standaard indeling van de Belastingdienst.
  • Tabblad ICP
    Het tabblad ICP toont een lijst van eerder gemaakte ICP opgaves. De opgaves kunnen als PDF geraadpleegd worden. De instellingen van de ICP opgaves en het ICP opgave programma kunnen vanaf dit tabblad gestart worden.
    • [Basisinstellingen]
      Druk op de knop [Basisinstellingen] om het scherm Basisinstellingen van de ICP opgave in de administratie te openen.
    • [Start ICP opgave]
      Druk op de kop [Start ICP opgave] om het programma ICP opgave te openen.
    • Overzicht van BTW aangiftes
      Gebruik de pijltjes en pagina nummers onder het overzicht om te bladeren door de beschikbare gegevens.
      • Tijdvak, Datum vanaf, Datum t/m, Belastingplichtige akkoord
        In dit overzicht van eerder ingediende ICP opgaves worden het tijdvak van de ICP opgaves, compleet met de Datum vanaf en Datum t/m van de opgave weergegeven. Ook de datum/tijd waarop de belastingplichtige de opgave akkoord gegeven heeft wordt vermeld.
      • [Opgave in PDF]
        Druk op de knop [Opgave in PDF] om de ICP opgave te openen als PDF bestand.
  • Tabblad Saldi
    Het tabblad Saldi toont een overzicht van grootboekrekeningen die glad behoren te lopen, maar die op dit moment een saldo hebben. Klik op een saldo om de grootboekmutaties van de grootboekrekening te raadplegen.
    De volgende soorten grootboekrekeningen worden op dit tabblad gecontroleerd en getoond:
    1. Saldo op rekening splitsen
    2. Saldo op betalingen onderweg
    3. Saldo op incasso's onderweg
    4. Saldo op transitorische rekeningen
    5. Saldo op rekening courant rekeningen
    6. Saldo op afletter rekeningen
  • Tabblad Automatiseringsgraad
    Als er geen boekingen in de geselecteerde periode/jaar zijn wordt er geen grafiek getoond
  • Het tabblad Automatiseringsgraad berekent - per dagboek - in hoeverre de administratie automatisch gevoerd wordt. Het tabblad biedt ook suggesties en inzicht hoe de automatiseringsgraad te verhogen is in de geselecteerde administratie.
    • Achterliggende boekingen raadplegen
      Klik op een aantal of percentage in de dagboekregels om de achterliggende boekingsregels te tonen. Vanuit het scherm met de boekingen kunt u de boeking doorstarten naar het boekingsprogramma, zodat de boeking direct in het betreffende jaar, periode getoond wordt.
    • Worden de boekingen vooral door automatische processen en programma's gemaakt?
      > Dan is de automatiseringsgraad hoog.
    • Wordt er voornamelijk handmatig geboekt?
      > Dan is de automatiseringsgraad laag.
    • Jaar, Van periode, T/m periode
      Selecteer het jaar en daarbinnen de periodeselectie waarvan u de automatiseringsgraad wil raadplegen.
    • Dagboek Soort
      Kies "Alles" om alle dagboeken van de administratie weer te geven.
      Kies een dagboeksoort om alleen dagboeken van die soort weer te geven.
    • Lijst met dagboeken
      Alleen dagboeken met boekingen in de geselecteerde periode/jaar worden getoond
      Klik op het dagboek waarvan u de automatiseringsgraad wilt raadplegen.
      De automatiseringsgraad wordt in percentages weergegeven. Alleen voor bankdagboeken wordt de herkenningsgraad van de ingelzen afschriften weergegeven.
    • Grafiek Automatiseringsgraad
      Na selectie van een dagboek wordt de grafiek van de automatiseringsgraad opgebouwd. De grafiek toont per periode het aantal boekingen en de verdeling handmatig - automatisch in percentages.
    • Grafiek Herkeningsgraad
      De grafiek voor Herkenningsgraad wordt alleen getoond voor bank dagboeken waarin bankafschriften worden verwerkt. De herkenningsgraad geeft aan in hoeverre de afschriftregels automatisch herkend worden in de administratie.
  • Tabblad Controlerapportage
    Het genereren van het controlerapport kan enige tijd in beslag nemen, afhankelijk van het aantal boekingsregels.
    Het controle rapport van het accountancy dashboard kan waardevolle informatie opleveren over de werkzaamheden die in de administratie moeten worden uitgevoerd. Er worden tientallen controles doorlopen, waaronder een controle op niet afgemaakte splitsingen en een controle op ontbrekende bankrekeningnummers.
    • Jaar, Van periode, T/m periode
      Selecteer het jaar en daarbinnen de periodeselectie waarvan u de controlerapportage wil raadplegen.
  • Tabblad Instellingen
    De instellingen van het accountancy dashboard geven de mogelijkheid om onderdelen van het accountancy dashboard in of uit te schakelen.
    • Afdeling
      Koppel hier de administratie aan een afdeling. Met behulp van afdelingen kan een voorselectie worden gemaakt van de administraties die in het accountancy dashboard worden weergegeven.
      Nieuwe afdelingen kunt u toevoegen in de tabel Afdeling.
    • Wie boekt
      Geef hier aan of de accountant, de klant of beiden boeken in de administratie. Deze instelling maakt een voorselectie op de administraties die worden weergegeven in het accountancy dashboard mogelijk.
    • Periode afsluiten
      Stel in tot en met welke jaar/periode de administratie afgesloten is voor niet-accountants en voor accountants.
    • Gebruikers verantwoordelijkheden
      Stel hier in welke gebruiker in uw organisatie verantwoordelijk is voor welk onderdeel van de administratie. Met behulp van de Accountancy dashboard kolommen "Boeken - BTW - Fiscaal - Juridisch - Lonen - HRM - Cloud-facturen - Balans maken - Balans review", in de categorie Algemeen, kan er per gebruiker per verantwoordelijkheid een selectie worden gemaakt van de beschikbare administraties.